بیوگرافی دکتر محمدعلی اردبیلی

در سال ۱۳۲۶ شمسی در تهران به دنیا آمد. دورة ابتدایی را در مدارس نوبنیاد نظامی ،رشدیه و عیسی بهرامی و دوره متوسطه را با رتبه ممتاز در دبیرستان رازی به پایان رساند.

(۱۳۴۵ ش) در سال ۱۳۴۶ ش. به تحصیل در دانشکده حقوق دانشگاه بروکسل ( بلژیک ) پرداخت . همزمان به مطالعه در رشته فلسفه نیز مشغول شد. دوره کارشناسی را با دفاع از پایان نامه خود با عنوان ( مبانی حق مجازات ) در رشته حقوق جزا به پایان رساند. در سال ۱۹۴۷ (م). کارشناسی ارشد علوم جزا و جرم شناسی را با معرفی رسالة «بزهکاری اطفال و حالت خطرناک» از دانشکدة حقوق دانشگاه لیل (فرانسه) دریافت کرد. سرانجام در سال ۱۹۷۸ (م) برابر با ۱۳۵۷ ش با دفاع از پایاننامه خود با عنوان «بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران » موفق به دریافت دکترای حقوق جزا و جرم شناسی با درجه ممتاز گردید.

پس از بازگشت به ایران همکاری خود را ابتدا با شعبه ۴۸ دادگاه عمومی تهران ( اطفال و نوجوانان بزهکار ) به عنوان مشاور و سپس در خرداد ۱۳۵۹ به عنوان سرپرست کانون اصلاح تربیت تهران با دادگستری آغاز کرد.مدتی نیز در شورای سرپرستی زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی با سمت رئیس قسمت پژوهشی و مطالعاتی به کار تنظیم آیین نامه زندانها مشغول بود. از سال ۱۳۶۳ (ش) به عضویت هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی درآمد و تا سال ۱۳۷۰ در مرتبه استادیاری و پس از آن تا سال ۱۳۸۰ در مرتبه دانشیاری و هم اکنون در مرتبه استادی به تدریس دروس حقوق جزای عمومی ، جرم شناسی ، بزهکاری اطفال و نوجوانان ، جامعه شناسی جنایی و حقوق بین‌المللی کیفری مشغول بوده و هست. تدریس در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، مدرسه عالی شهید مطهری ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، دانشگاه امام صادق ع ،دانشکده روابط بین‌‌الملل و مدرسه عالی قضایی قم بخش دیگری از فعالیتهای آموزشی او به شمار می رود. دکتر اردبیلی بارها از طرف دانشگاههای آزاد اسلامی از جمله دامغان ، ورامین، نراق ، رفسنجان ، یزد ، کازرون، بیرجند ، اهواز برای ایراد سخنرانی دعوت شده است.

در بیش از ده همایش علمی در تهران و شهرستانها مشارکت فعال داشته است و در هیئت های قانونگذاری برای تدوین و نگارش قوانین عضویت داشته است .

اهم آثار تألیفی و تحقیقی دکتر اردبیلی عبارتند از:

۱ ـ حقوق جزای عمومی (۲ ج)

۲ ـ ترجمة کتاب جرایم و مجازاتها اثر بکاریا

۳ ـ معاضدت قضایی واسترداد مجرمین

۴ ـ حمل و تحویل تحت نظارت نشر

بیش از بیست مقالة حقوقی در نشریات مختلف حقوقی کشور و دو مقاله در نشریات خارجی. ایشان علاوه بر عضویت در انجمن بین المللی حقوق جزا و انجمن ایرانی جرم شناسی ، هم اکنون ریاست انجمن ایرانی حقوق جزا را نیز به عهده دارد .

زمینه مشاوره علمی : مباحث حقوق کیفری


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد