تحلیل سوالات آزمون وکالت 90 (ایین دادرسی مدنی )


تحلیل سوالات آزمون وکالت 90

 (آیین دادرسی  مدنی )

سوال 21 :(سوال دقیقا" ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی)

در مواردی که دادگاه دعوی معترض ثالث را وارد تشخیص دهد :

پاسخ :چنانچه حکم معترض عنه غیر قابل تفکیک باشد نسبت به الغاء آن اقدام می نماید.

استناد :ماده 425 قانون آ.د.م : چنانچه دادگاه پس از رسیدگی، اعتراض ثالث را وارد تشخیص دهد، آن قسمت از حکم را که مورد اعتراض قرار گرفته نقض می نماید واگر مفاد حکم غیر قابل تفکیک باشد، تمام آن الغاء خواهد شد.

سوال 22 :( سوال استنباطی  ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی و جلد دوم دوره 3 جلدی دکتر شمس)

-زمان سپردن تامین مناسب در اجرای حکم غیابی........... است.       

پاسخ :زمان شروع عملیات اجرایی              

استناد : تبصره 2 ماده 306 قانون آ.د.م : اجرا حکم غیابی منوط به معرفی ضامن معتبر یا اخذ تامین مناسب از محکوم له خواهد بود....( طبق نظر دکتر شمس صرف صدور دستور اجرا و یا حتی تعقیب عملیات اجرایی نیازی به ضامن و تامین ندارد بلکه ضامن و تامین زمانی لازم است که برای مثال، محکوم به وصول شده،باید به محکوم له تحویل شود.) هرچند گزینه مورد نظر دقیقا با این نظر منطبق نیست اما صحیحترین گزینه موجود است.

سوال 23: (سوال ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی)

-درخواست ابطال رای داور:

پاسخ :دادگاه در صورت وجود جهات قانونی ابطال، مکلف به توقف اجرای رای داور است.

استناد : مواد 489 و  490 ق.آ.د.م( در ماده 489 جهات قانونی ابطال آمده و ماده 490 بدین شرح است): .......دادگاه مکلف است به درخواست رسیدگی کرده، هرگاه رای از موارد مذکور در ماده فوق باشد حکم به بطلان آن دهد و تا رسیدگی به اصل دعوی و قطعی شدن حکم به بطلان، رای داور متوقف می ماند.

سوال 24: (سوال ترکیبی ازمتن مواد قانون  آیین دادرسی مدنی)

-دادگاه بدوی در دعوی الزام به تنظیم سند رسمی یک دستگاه اتومبیل به ارزش خواسته 000/000 /21 ریال(بیست و یک میلیون ریال) حکم به بی حقی خواهان صادر می نماید:

پاسخ : این حکم مطلقا قابل فرجام نیست.

استناد :ماده 367 ق.آ.د.م : آراء دادگاههای بدوی که به علت عدم درخواست تجدید نظر قطعیت یافته قابل فرجام خواهی نیست مگر در موارد زیر:

الف_ احکام: 1-احکامی که خواسته آن {نه ارزش تقویم شده آن} بیش از مبلغ بیست میلیون ریال باشد. این سوال نشان می دهد که مواد قانون آدم باید بصورت تطبیقی مطالعه گردد( برای مثال بند الف ماده 331 را با بند الف ماده 367  مقایسه کنید.)

سوال 25: (سوال دقیقا" ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی)

-در صورتی که درخواست تجدید نظر خارج از مهلت تقدیم شود و یا در مهلت قانونی رفع نقص نشود:

پاسخ:دادگاه بدوی قرار رد دادخواست تجدید نظر را صادر می می کند و این قرار قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است.

استناد:تبصره 2 ماده 339 ق.آ.د.م : در صورتی که دادخواست خارج از مهلت داده شود و یا در مهلت قانونی رفع نقص نگردد، به موجب قرار دادگاه صادر کننده رای بدوی رد می شود.این قرار ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ در مرجع تجدید نظر قابل اعتراض است، رای دادگاه تجدید نظر قطعی است.

سوال 26: (سوال دقیقا از متن قانون اجرای احکام مدنی)

-کدام عبارت صحیح است؟

پاسخ: اموال منقول خارج از محل کار یا محل سکونت محکوم علیه در صورتی قابل توقیف است که دلایل و قرائن کافی بر احراز مالکیت او در دست باشد.

استناد:ماده 62  قانون اجرای احکام مدنی: ـ اموال منقولی که خارج از محل سکونت یا محل کار محکوم علیه باشد در صورتی توقیف می شود که دلایل و قرائن کافی بر احراز مالکیت او در دست باشد.

سوال 27: (سوال دقیقا از از متن مواد قانون آیین دادرسی مدنی )

-قبول یا رد درخواست دستور موقت:

پاسخ: قبول یا رد قابل فرجام نمیباشد اما ضمن تجدید نظر خواهی نسبت به اصل رای قابل اعتراض است.

استناد :ماده 325 ق.آ.د.م ـ قبول یا رد درخواست دستور موقت مستقلا قابل اعتراض و تجدید نظر و فرجام نیست، لکن متقاضی می تواند ضمن تقاضای تجدید نظر به اصل رای نسبت به آن نیز اعتراض و درخواست رسیدگی نماید.ولی در هر حال رد یا قبول درخواست دستور موقت قابل رسیدگی فرجامی نیست.

سوال 28: (سوال با استنباط از متن مواد قانون آیین دادرسی مدنی و اصول حقوقی)

-کدام عبارت در مورد تعرض به اصالت اسناد عادی صحیح است؟

پاسخ : در صورت انکار، اراِِِِئه کننده سند عادی بایستی برای اثبات اصالت سند دلیل بیاورد.

استناد :ماده 216 ق.آ.د.م: کسی که علیه او سند غیر رسمی ابراز شود می تواند خط یا مهر یا امضاء و یا اثر انگشت منتسب به خود را انکار نماید و احکام منکر بر او مترتب می گردد، اگر سند ابرازی منتسب به شخص او نباشد می تواند تردید کند.

سوال 29: (سوال دقیقا از متن مواد قانون آیین دادرسی مدنی)

-چنانچه دعوایی در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی باشد:

پاسخ : اگر درخواست اعاده دادرسی شود درخواست به دادگاه صادر کننده حکم ارجاع می شود و در صورت قبول درخواست، رسیدگی در دیوان تا صدور حکم متوقف می شود.

استناد :تبصره ماده 434 ق.آ.د.م: چنانچه دعوایی در دیوان عالی کشور تحت رسیدگی باشد و درخواست اعاده دادرسی نسبت به آن شود، درخواست به دادگاه صادر کننده حکم ارجاع می گردد. در صورت قبول درخواست یاد شده از طرف دادگاه،رسیدگی در دیوان عالی کشور تا صدور حکم متوقف خواهد شد.

 سوال 30:(سوال دقیقا ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی )

-اگر دو نفر وکیل مجتمعا وکالت را به عهده داشته باشند و یکی از آنها بدون عذر موجه در جلسه دادرسی حاضر نشود و لایحه هم نفرستد:

پاسخ : دادگاه بدون توجه به اظهارات وکیل حاضر، رسیدگی را ادامه می دهد.

استناد :ماده 44 ق .آ.د. م : در صورتی که یکی از اصحاب دعوا در دادرسی دو نفر وکیل معرفی کرده و به هیچ یک از آنها به طور منفردحق اقدام نداده باشد، ارسال لایحه توسط هر دو یا حضور یکی از آنان با وصول لایحه از وکیل دیگر برای رسیدگی دادگاه کافی است و در صورت عدم وصول لایحه از وکیل غائب ، دادگاه بدون توجه به اظهارات وکیل حاضر، رسیدگی را ادامه خواهد داد.

سوال 31:(سوال ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی و آرای وحدت رویه)

-در دعوی مطالبه مهریه :

پاسخ : گزینه یک( دادگاه محل وقوع عقد نکاح ) و گزینه 2 ( دادگاه محل اقامت زوج صالح است) صحیح است.

استناد :مواد11و 13 ق.آ.د.م و رای وحدت رویه شماره 705 مورخ 01/08/1386 :به مواد و رای وحدت رویه مورد اشاره مراجعه کنید. لازم به ذکر است این سوال عینا در آزمون قضاوت مورخ 20/08/90 آمده بود.

سوال 32:( سوال دقیقا ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی )

-در مواردی که قرار کارشناسی به تشخیص دادگاه تجدید نظر صادر می شود و دادگاه نیز نمی تواند بدون نظر کارشناس رای صادر نماید:

پاسخ : عدم پرداخت هزینه کارشناسی توسط تجدید نظر خواه موجب توقف رسیدگی تجدید نظر می شود. استناد: ماده 256 ق.آ.د.م: عدم تهیه وسیله اجرا قرار معاینه محل یا تحقیق محلی توسط متقاضی، موجب خروج آن از عداد دلائل وی می باشد. و اگر اجراء قرار مذکور را دادگاه لازم بداند تهیه وسائل اجرا در مرحله بدوی با خواهان دعوی و در مرحله تجدید نظر با تجدید نظر خواه می باشد. در صورتی که به علت عدم تهیه وسیله، اجراء قرار مقدور نباشد و دادگاه بدون آن نتواند انشای رای نماید، دادخواست بدوی ابطال و در مرحله تجدید نظر تجدید نظر خواهی متوقف ولی مانع اجراء حکم بدوی نخواهد بود.

سوال 33:(سوال ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی)

-چنانچه پس از ابلاغ اوراق دادرسی به خوانده در نشانی معین، خوانده نشانی خود را تغییر دهد:             

پاسخ : خوانده مکلف است نشانی جدید خود را به دفتر دادگاه اطلاع دهد و الا ابلاغ اوراق به نشانی سابق معتبر خواهد بود.

استناد :ماده  79 ق.آ.د.م : هرگاه یکی از اصحاب دعوی محلی را که اوراق اولیه در آن محل ابلاغ شده یا محلی را که برای ابلاغ اوراق انتخاب کرده تغییر دهد و همچنین در صورتی که نشانی معین در دادخواست اشتباه باشد باید فوری محل جدید و مشخصات صحیح را به دفتر دادگاه اطلاع دهد. تا وقتی که به این ترتیب عمل نشده است، اوراق به همان محل سابق ابلاغ می شود.

سوال 34: (سوال ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی)

 -چه اشخاصی را مطلقا نمی توان به عنوان داور انتخاب نمود؟  

پاسخ : مدیر دفتر دادگاه 

استناد :ماده 470 ق.آ.د.م: کلیه قضات و کارمندان اداری شاغل در محاکم قضایی نمیتوانند داوری نمایند، هرچند با تراضی طرفین باشد.

سوال 35: (سوال از جلد دوم دوره 3 جلدی دکتر شمس)

-مقررات آیین دادرسی مدنی اقتضای کدامیک از موارد ذیل را دارد؟

پاسخ : پس از اعلام ختم مذاکرات، دادگاه تکلیفی در صدور رای ندارد.

استناد :ختم مذاکرات اصحاب دعوا  مقطعی است که تشکیل جلسه ی دادرسی دیگری لازم دانسته نمیشود، اما ممکن است دادگاه، آماده نمودن پرونده برای صدور رای قاطع را مستلزم  اقداماتی مانند صدور قرار کارشناسی بداند وبنابراین تکلیفی به صدور رای ندارد.

_ختم دادرسی در صورتی متحقق می شود که دادگاه بتواند اقدام به صدور رای قاطع نماید. به عبارت دیگر زمانی که دادگاه پرونده را در وضعیتی بیبیند که تمامی رسیدگیها و اقدامات انجام شده و نتایج آنها مشخص شده و آماده ی صدور رای قاطع است. در اینصورت دادگاه {باید} ختم دادرسی را اعلام و حداکثر ظرف یک هفته اقدام به صدور رای نماید.

سوال 36 : (سوال دقیقا ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی)

-در ایراد امر مطروحه :

پاسخ :محاکم باید هم عرض باشند.

استناد : بند 2 ماده 84 ق.آ.د.م: دعوا بین همان اشخاص در همان دادگاه یا دادگاه هم عرض دیگری قبلا اقامه شده و تحت رسیدگی باشد و یا اگر همان دعوی نیست دعوایی باشد که با ادعای خواهان ارتباط کامل دارد.

سوال 37 : (سوال از مواد قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی و آرای دیوان عالی کشور)

-هر گاه کسی مال غیر منقول مغصوب را از غاصب بخرد در دعوی مطالبه اجرت المثل ایام تصرف مشتری کدام دادگاه ذیصلاح است؟

پاسخ :  دادگاه محل وقوع مال غیر منقول

استناد : مواد 18 قانون مدنی و 12 قانون آ.د.م:  با توجه به ماده 18 قانون مدنی  و رای شماره 152،197، و 1731 و... دیوان عالی کشور دعوی مطالبه اجرت المثل مال غیر منقول، دعوای راجع به غیر منقول شمرده شده و با توجه به ماده 12 قانون آ.د.م. در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول است.

سوال 38 : (سوال استنباطی و ترکیبی ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی )

-اگر در ایران از مدرک حقانیت مکتوم محکوم علیه حکمی در تاریخ 23/06/1390 اطلاع حاصل شود اما آن مدرک در تاریخ 24/06/1390 واصل گردد، آخرین موعد اقدام به اعاده دادرسی ............است.

پاسخ :  13/07/1390

استناد :مواد 427، 430 و 445 ق.آد.م: مطابق ماده 430 هرگاه جهت اعاده دادرسی وجود اسناد و مدارکی باشد که مکتوم بوده، ابتدای مهلت از تاریخ وصول اسناد و مدارک یا اطلاع از وجود آن محاسبه می شود. تاریخ یاد شده باید در دادگاهی که به درخواست رسیدگی می کند، اثبات گردد.( با توجه به اینکه در فرض سوال تاریخ اطلاع مقدم بر وصول آن است باید ملاک احتساب مدت را تاریخ اطلاع بگیریم و تاریخ وصول در صورتی ملاک است که زودتر از وصول سند اطلاعی از وجود سند نباشد .)

سوال 39 : (سوال دقیقا" ازمتن ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت) 

-در دعاوی مالی غیر منقول:

پاسخ :  ارزش خواسته از نظر صلاحیت همان است که خواهان در دادخواست تعیین می نماید.

استناد: قسمت اخیر شق "ج" بند 12 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 28/12/1373 : _در دعاوی مالی غیر منقول و خلع ید از اعیان غیر منقول از نقطه نظر صلاحیت، ارزش خواسته همان است که خواهان در دادخواست خود تعیین می نماید. لکن از نظر هزینه دادرسی، باید مطابق ارزش معاملاتی املاک در هر منطقه تقویم و بر اساس آن هزینه دادرسی پرداخت شود.

سوال 40: (سوال دقیقا" ازمتن مواد قانون آیین دادرسی مدنی)

-کدام عبارت در خصوص اوقات رسیدگی دادگاه صحیح نیست؟

پاسخ :  رسیدگی به قرارهای عدم صلاحیت در دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور در وقت فوق العاده به عمل می آید.  

استناد :ماده 29 ق.آ.د.م : رسیدگی به قرارهای عدم صلاحیت در دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور خارج از نوبت خواهد بود.


آیین دادرسی مدنی آزمون وکالت  90  در یک نگاه

سوالات آیین دادرسی مدنی با فراوانی زیر طراحی شده بود:

از متن مواد قانون : یازده  سوال از متن مواد قانون آیین دادرسی مدنی آمده بود .      

استنباطی :چهار سوال نیازبه استنباط از مواد مختلف قانون آیین دادرسی مدنی داشت ولی خارج از آنها نبود.       

قانون خاص :( 2 سوالیک سوال از متن قانون اجرای احکام مدنی و یک سوالنیز از متن قانون وصول برخی از درآمدهای دولت طراحی شده بود.     

رای وحدت رویه : در دو سوال آرای وحدت رویه مکمل مواد قانون آیین دادرسی مدنی در پاسخ به سوالات بود.

دکترین : یک سوال از جلد دوم دوره 3 جلدی دکتر شمس طراحی شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد