حق الوکاله وکیلی که از باطل دفاع می‌کند، نامشروع است

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی طی سخنانی در سومین همایش سراسری مدیران و کارشناسان حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: مبنای آفرینش و خلقت الهی بر حق است و تمام تلاش ما انسان‌ها باید این باشد که با شناخت حق و مراقبت در این راه مواظب باشیم که وسوسه‌های و شهوت ما را از شناخت حق دور نکند.


با تاکید بر نقش توجه به حق در اجرای عدالت؛

معاون اول قوه قضاییه: حق الوکاله وکیلی که از باطل دفاع می‌کند، نامشروع است


ادامه مطلب ...

لوایح مجازات اسلامی و حمایت خانواده تا پایان امسال تصویب میشود

معاون وزیر دادگستری:

لوایح مجازات اسلامی و حمایت از خانواده تا پایان امسال تصویب می شود

تهران - معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری پیش بینی کرد: لوایح مجازات اسلامی و حمایت از خانواده تا پایان امسال در شورای نگهبان تصویب و برای اجرا به دستگاه های ذی ربط ابلاغ شود.

ˈعبدالعلی میرکوهیˈروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، افزود: ایرادات مورد نظر شورای نگهبان در لایحه حمایت از خانواده با حضور نماینده شورای نگهبان برطرف شده و هم اکنون در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت بررسی قرار دارد.

این مقام مسئول در وزارت دادگستری با بیان اینکه این لایحه پس از تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد، پیش بینی کرد مواد لایحه قانون حمایت از خانواده پس از تصویب در صحن علنی، در شورای نگهبان تایید و تصویب شود.

میرکوهی افزود: ایرادات لایحه آیین دادرسی کیفری نیز برای بار دوم در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی برطرف شد و احتمال اینکه شورای نگهبان مجددا به مواد این لایحه ایراد بگیرد بسیار کم است.

معاون وزیر دادگستری همچنین درباره آخرین وضعیت لایحه قانون مجازات اسلامی، گفت: ایرادات این لایحه نیز برطرف شده و اکنون در شورای نگهبان قرار دارد و به احتمال بسیار زیاد این بار تصویب خواهد شد.

میرکوهی لایحه توافق نامه قضایی با کشور قزاقستان را از جمله لوایح قضایی در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس عنوان و تصریح کرد: لوایحی نظیر همکاری های قضایی بین المللی، اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، دائمی شدن موادی از قانون بازرسی کل کشور و قضایی زدایی نیز در دستور کار و بررسی کمیسیون قضایی قرار دارد.

تعیین ضوابط تراکم‌ مجاز ساختمانی در صلاحیت شورای شهر نیست

هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شورای اسلامی شهر سنندج مبنی بر تعیین ضوابط تراکم‌های مجاز ساختمانی را غیرقانونی دانست و آن را ابطال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن رای شماره 532 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه به شرح زیر است: «مقنن در بند 3 ماده یک قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353/4/16، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی را از ارکان طرح تفصیلی برشمرده است و مطابق ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 1351/12/22، تصویب طرح تفصیلی از وظایف کمیسیونی با ترکیب اعضای مورد نظر قانونگذار تعیین شده است.

نظر به اینکه برخلاف مقررات مذکور، شورای اسلامی شهر سنندج به موجب مصوبه جلسه 174 مورخ 1383/9/7 در مقام تعیین ضوابط تراکم‌های مجاز ساختمانی برآمده است و این امر از شئون کمیسیون مقرر در ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است و از حدود اختیارات و وظایف شورای اسلامی شهر مصرح در ماده 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375/3/1 خارج به نظر می‌رسد لذا به استناد بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن صادر و اعلام می‌شود.»

آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از اواخر دی

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 دانشگاه از اواخر دی ماه خبر داد.

ناصر اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 دانشگاه آزاد در اواخر دی ماه، گفت: حذف کنکور شامل حال رشته‌های دوره کارشناسی ارشد نمی‌شود.


رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد خبر داد:

آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد از اواخر دی


رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد از آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 دانشگاه از اواخر دی ماه خبر داد.

ناصر اقبالی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد 92 دانشگاه آزاد در اواخر دی ماه، گفت: حذف کنکور شامل حال رشته‌های دوره کارشناسی ارشد نمی‌شود.

وی در خصوص انتخاب رشته تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد 91 دانشگاه آزاد برای بهمن ماه، اظهار کرد: داوطلبان برای انجام انتخاب رشته تا روز شنبه 2 دی ماه مهلت دارند.

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد افزود: کلیه افراد حاضر در جلسه کارشناسی ارشد سال 91 که در مرحله اول اعلام نتایج (شهریور ماه) موفق به پذیرش در واحدهای دانشگاه آزاد نشده‌اند و یا افرادی که در مرحله دوم اعلام نتایج پذیرفته شده‌اند، لیکن در واحد دانشگاهی محل پذیرش ثبت‌نام نکرده‌اند، مجاز به انتخاب رشته در این مرحله هستند.

اقبالی با بیان اینکه داوطلبان می‌توانند 10 کد رشته را بر اساس علاقه انتخاب کرده و در سایت ثبت‌نام کنند، اظهارکرد: واجدین شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز آزمون به نشانی www.azmoon.org کارت اعتباری 12 هزار تومانی خریداری کرده و نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

الزام مالکان به واگذاری قسمتی از ملک برای احداث بنا خلاف شرع


هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را به استناد نظر شورای نگهبان خلاف شرع و قانون دانست و آن را ابطال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن رای شماره 517 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه به شرح زیر است: «الف: نظر به اینکه قائم مقام دبیر شورای نگهبان به موجب نامه شماره 41483/30/89 1389/11/20 اعلام کرده است که موضوع مصوبه مورخ 1386/10/10 کمیته فنی کمیسیون ماده 5 شهر اراک در قسمت اختصاص 25 یا 45 درصد از زمین متقاضیان احداث بنا که سند املاک آنها باغ می‌باشد، در جلسه مورخ 1389/11/6 فقهای معظم شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و و در نهایت «اطلاق مصوبه نسبت به مواردی که مقادیر مقرر در مصوبه زائد بر نیاز باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد»؛ در اجرای ماده 41 قانون دیوان عدالت اداری حکم بر ابطال اطلاق مصوبه در قسمت مورد شکایت از تاریخ تصویب صادر و اعلام می‌شود.

ب: طبق ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب سال 1351، حدود وظایف و اختیارات کمیسیون ماده 5 قانون مزبور مشتمل بر بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آنها و سایر امور مربوط تعیین و احصاء شده است. نظر به اینکه وضع قاعده خاص مبنی بر الزام مالکان به واگذاری قسمتی از ملک خود به شهرداری در قبال موافقت با احداث ساختمان خارج از حدود و اختیارات مصرح برای کمیسیون ماده 5 در قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران است، بنابراین آن قسمت از ضوابط و مقررات احداث بنا در کاربری باغ، بنا و اراضی که دارای سند باغ هستند مصوب 1386/10/10 کمیته فنی کمیسیون ماده 5 شهر اراک که به موجب آن برای موافقت با احداث بنا در باغات، واگذاری درصدی از اراضی به شهرداری را به منظور تامین امکانات شهری پیش‌بینی کرده است خارج از حدود و اختیارات کمیسیون ماده 5 تشخیص و به استناد بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.»