وکالت در دادگاهها

نحوه طرح دعاوی در محاکم قضایی

وکالت در دادگاهها

مبحث وکالت در امور کیفری محاکم قضایی موضوع این پست قرار گرفته است که به ترتیب مقرر در قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری آمده است .

در کلیه امور جزایی، طرفین دعوا می توانند وکیل یا وکلای مدافع خود را انتخاب و به دادگاه معرفی نمایند .



نحوه طرح دعاوی در محاکم قضایی

عملکرد دادسرا و دادگاهها

وقت دادرسی به متهم، شاکی، مدعی خصوصی و وکلای مدافع آنان ابلاغ خواهد شد .

در صورت تعدد وکیل، حضور هر یک از وکلای طرفین برای تشکیل دادگاه و رسیدگی به پرونده کافی است .

لازم به ذکر است که متهم می تواند از دادگاه تقاضا نماید که وکیلی برای او تعیین نماید، چنانچه دادگاه تشخیص دهد متهم توانایی انتخاب وکیل را ندارد، از بین وکلای حوزه قضایی و در صورت عدم امکان از نزدیکترین حوزه مجاور وکیلی برای متهم تعیین خواهد نمود .

در صورتی که وکیل درخواست حق الوکاله نماید، دادگاه حق الوکاله را متناسب با کار تعیین خواهد کرد و در هر حال حق الوکاله  تعیینی نباید از تعرفه قانونی تجاوز کند .

حق الوکاله یاد شده از ردیف مربوط به بودجه دادگشتری پرداخت خواهد شد .

تبصره -در جرایمی که مجازات آن به حسب قانون قصـاص نفس، اعدام، رجم و حبـس ابد باشد چنانچه متهم شخصاً وکیل معرفی ننـماید تعیـین وکیل تسخیری برای او الـزامی است مگر در خصوص جرایم منافی عفت که متهم از حضور و یا معرفی وکیل امتناع ورزد .

بنابراین با سه واژه و اصـطلاح وکـیل مـدافع  وکیل تسخیری و وکیل معاضـدتی مواجه شده اید که به شرح ذیل وظایف و نحوه چگونگی عملکرد هر یک از آنان بیان خواهد شد .

چنانچه شخص متهم در هر مرحله از تحقیقات و دادرسی پرونده، مبـادرت به انتخاب و تعیین وکیل نموده باشد، وکیل مربوط حسب اختیاراتی که در وکالتنامه قید می گردد از ایشان در محاکم به دفاع خواهد پرداخت . به این نوع از وکلا، وکلای مدافع گفته می شود که تا کنون حتماً عملکرد آنها را دیده و یا شنیده اید .

چنانچه شخص متهتم مرتکب جرایمی شده باشد که مجازات قانونی آن به شرح فوق باشد و خود شخصاً وکیل انتخـاب و معرفـی ننموده باشد، تععین وکیل تسخیری از سوی دادگاه برای او الزامی است . البته قابل ذکر است که با توجـه به اهمیت جرم ارتکابی و بالتبع نحوه دفاع در مقابل آن نیز که مهم تلقی می شود انتخاب و معرفی وکیل تسـخیری برای او لازم است و نحوه انتخاب وکیل تسخیری نیز فوقا بیان گردید .

چنانچه فردی توانایی مالی برای انتخاب و معرفی وکیل در محاکم را نداشته باشد با درخواستی به رئیس حوزه قضایی مراتب عدم تمکن مالی خود را مرقوم نموده و این امر باید به تایید معتمدین و مطلعین محلی برسد . سپس رئیس حوزه قضایی مراتب را به سرپرست وکلای شهرستان اعلام نموده و سرپرست وکلای مربوطه (که از وکلای کانون وکلای استان و یا مشاوران قوه قضاییه می باشند) یکی از وکلای مورد نظر خود را  برای انجام امور وکالت این فرد، به ایشان مرقوم می نماید . و کیل انتخاب شده موظف به پیگیری و رسیدگی پرونده مورد نظر است.

این وکلا، وکلای معاضدتی نامیده می شوند و چنانکه از نام آنها پیداست برای کمک رساندن به افراد در محاکم به یاریشان می شتابند و حق الوکاله ای نیز دریافت نمی نمایند .

تقاضای تغییر وکیل تسخیری از طرف متهم جز در موارد ذیل پذیرفته نیست :

- وجود قرابت نسبی یا سببی تا درجه سوم از هر طبقه بین وکیل تسخیری با یکی ازطرفین دعوا وجود داشته باشد .

- وکیل تسخیری قیم یا مخدوم یکی از طرفین باشد یا یکی از طرفین مباشر یا متکفل امور قاضی یا همسر او باشد .

وکیل تسخیری یا همسر یا فرزند او وارث یکی از اصحاب باشد .

وکیل تسخیری سابقاً در موضوع دعوای اقامه شده به عنوان دادرس یا داور یا کارشناس و یا گواه، اظهارنظر کرده باشد .

بین وکیل تسخیری  و یکی از طرفین یا همسر و یا فرزند او دعوای حقوقی یا جزایی مطرح باشد و یا در سابق مطـرح بـوده و از تـاریخ صـدور حکـم قطعی دو سـال نگذشـته باشد .

وکیل تسخیری یا همسر یا فرزندان او، دارای نفع شخصی در موضوع مطروحه داشته باشند .

امیدوارم با اصطلاحات فوق الذکر آشنا شده و نحوه عملکرد آنها را نیز فرا گرفته باشید.

چگونگی صدور رای در دادگاهها عنوان پست بعد خواهد بود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد