دادرسی فوری

بعد از ارائه یکسری اصول و ترتیبات دادرسی در محاکم قضایی، نوبت به تشریح و بیان امور خاصی در دادرسی می رسد که دادرسی فوری یکی از آنهاست.

بعد از ارائه یکسری اصول و ترتیبات دادرسی در محاکم قضایی، نوبت به تشریح و بیان امور خاصی در دادرسی می رسد که دادرسی فوری یکی از آنهاست.

باید بدانید در اموری که تعیین تکلیف آن فوریت دارد، به این معنی که مانند سایر پرونده ها در نوبت دادرسی قرار نگرفته، چنانچه فوریت رسیدگی به آن، از نظر دادگاه محرز گردد دادگاه به درخواست ذینفع برابر موارد زیر دستور موقت صادر می نماید ( بنابراین شخص خواهان همزمان با طرح و تشکیل پرونده، تقاضای صدور دستور موقت را از دادگاه به دلیل فوریت داشتن موضوع خواسته شده و اظهار نظر فوری آن، خواستار می شود) :

فلذا متوجه شده اید که دادخواست مطروحه، شامل دو قسمت است یکدعوای اصلی و دو تقاضای صدور دستور موقت از دادگاه البته ممکن است که شخص خواهان قبل از تشکیل پرونده، تقاضای صدور دستور موقت نماید و یا اینکه همزمان هر دو امر را از دادگاه بخواهد. فقط چنانچه به تشکیل پرونده و دعوی اصلی خود اقدام ننماید و در بدو امر فقط تقاضای صدور دستور موقت از دادگاه نماید، انجام آن تابع رعایت شرایط موجود در نکته ششم خواهد بود.

نکته اول : چنانچه اصل دعوا در دادگاهی مطرح باشد، مرجع درخواست دستور موقت همان دادگاه خواهد بود و در غیر این صورت، مرجع درخواست دستور موقت، دادگاهی می باشد که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد .

نکته دوم : درخواست دستور موقت ممکن است کتبی و یا شفاهی باشد . در صورت درخواست شفاهی، این امر در صورت جلسه قید گردیده و به امضای درخواست کننده می رسد .

نکته سوم : برای رسیدگی بـه امور فـوری، دادگـاه روز و ساعت منـاسبی را تعیین و طرفین را به دادگـاه دعـوت می نماید و در اموری که فوریت کار اقتضاء می کند می توان بدون دعوت از طرفین و حتی در اوقات تعطیل و یا در غیر محل دادگاه، به امور یاد شده رسیدگی نمود ( فوری بودن موضوع خواسته شده از دادگاه،باعث گردیده که این موارد درقانون پیش بینی گردد.)

نکته چهارم : تشخیص فوری بودن موضوع درخواست، با دادگاهی خواهد بودکه صلاحیت رسیدگی به درخواست دستور موقت را دارد ( مبحث صلاحیت دادگاهها در پست های قبلی تشریح گردید .)

نکته پنچم : دستور موقت ممکن است دایر بر توقیف مال و یا انجام عمل و یا منع از امری باشد مانند تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز ...

نکته ششم : پس از صدور دستور موقت از سوی دادگاه، در صورتی که خواهان دعوای اصلی خود را اقامه ننموده باشد، می بایستی ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور دستور موقت، به منظور اثبات دعوای خود به دادگاه صالحه مراجعه و دادخواست خود را تقدیم نموده و گواهی مربوطه مبنی بر تشکیل پرونده را به دادگاهی که تقاضای دستور موقت نموده تسلیم نماید  در غیر این صورت ( عدم تشکیل پرونده ظرف بیست روز بعد از صدور دستور موقت و عدم ارائه گواهی مربوطه به دادگاه صادر کننده دستور موقت ) به درخواست طرف مقابل، از دستور موقت صادر شده  رفع اثر خواهد شد .

نکته هفتم : مهم ترین نکته در مبحث دادرسی فوری و صدور دستور موقت، پرداخت خسارات احتمالی است که ممکن است به واسطه انجام دستور موقت به طرف مقابل وارد آید فلذا دادگاه مکلف است برای جبران خسارات احتمالی که از دستور موقت حاصل می شود از شخص خواهان تأمین مناسب اخذ نماید. در صورت سپردن تأمین مناسب، دادگاه دستور موقت صادر می نماید . مثال فوق الذکر را در نظر بگیرید : چنانچه شخص خواهان بدون سپردن تأمین مناسب، از دادگاه تقاضای صدور دستور موقت را بنماید و دادگاه نیز دستور موقت را صادر نماید و عملیات ساخت و ساز طرف مقابل برای مدتی تعطیل گردد و بعد از رسیدگی به خواسته اصلی پرونده نیز، بی حقی خواهان محرز گردد به عبارتی دیگر نتواند دعوای خود را به اثبات برساند، تکلیف خسارات وارده به خوانده پرونده در مدت زمان تعطیلی ساخت و ساز چه خواهد شد؟ در اینجاست که تأمین سپرده شده از سوی خواهان راهگشای خوانده بوده و خسارات وارده از طریق تأمین سپرده شده، پرداخت خواهد شد.

نکته هشتم : دستور موقت پس از ابلاغ، قابل اجراست و نظر به فوریت کار، دادگاه می تواند ترتیبی را مقرر دارد که قبل از ابلاغ اجرا شود .

نکته نهم : یکی دیگر از موارد مهم در این قسمت آن است که اجرای دستور موقت، مستلزم تأیید رئیس حوزه قضایی ( رئیس دادگستری حوزه ای که در آن تشکیل پرونده شده است ) می باشد .

نکته دهم : درخواست صدور دستور موقت، مستلزم پرداخت هزینه دادرسی معادل دعاوی غیر مالی است .

امیدوارم به اهمیت موضوع مطرح شده پی برده باشید و در صورت مواجهه با آن ، راهکارهای مناسب بیان شده را به کار بگیرید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد