تصحیح رأی

یکی دیگر از مواردی که بعد از صدور رای دادگاه ممکن است حادث گردد امکان اشتباه در رای صادره می باشد که به شرح ذیل الذکر شرایط و چگونگی روبرو شدن با آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد :

هرگاه در تنظیم و نوشتن رای دادگاه سهو قلم رخ دهد مانند از قلم افتادن کلمه ای یا زیاد شدن آن و یا اشتباهی در محاسبه صورت گرفته باشد  تا وقتی که از آن درخواست تجدیدنظر نشده، دادگاه رأساً به درخواست ذینفع، رای را تصحیح می نماید. رای اصلاح شده به طرفین ابلاغ خواهد شد و نکته مهم قابل ذکر در این قسمت این است که تسلیم رونوشت رای اصلی، بدون رونوشت رای تصحیحی  ممنوع است و حکم دادگاه در قسمتی که اشتباه نبوده، در صورت قطعیت دادنامه اجرا خواهد شد .

در مواردی که اصل حکم یا قرار دادگاه (تعریف حکم و قرار در پست های قبلی بیان شد) قابل واخواهی یا تجدید نظریا فرجام است تصحیح آن نیز در مدت قانونی، قابل واخواهی یا تجدید نظر یا فرجام خواهد بود .

چنانچه رای مورد تصحیح به واسطه واخواهی یا تجدیدنظر یا فرجام نقض گردد، رای تصحیحی نیز از اعتبار خواهد افتاد .

فلذا اگر بعد از رویت دادنامه، متوجه سهو قلم و اشتباه در آن شدید، بلافاصله این امر را به صورت کتبی به اطلاع ریاست دادگاه برسانید تا اصلاح لازمه صورت پذیرد. رونوشت رای اصلاحی مجددا به تعداد طرفین پرونده تهیه وبه طرفین ابلاغ خواهد شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد