ابلاغ رای

پس از طی مراحل فوق الذکر و انجام تشریفات لازم برای صدور رأی از سوی دادگاه و هم چنین رعایت شرایط مربوطه  از سوی دفتر دادگاه، نوبت به ابلاغ رأی صادره به طرفین پرونـده و در صورت وجود وکیل به وکلای آنها می رسد. رأی دادگاه اصطلاحاً دادنامه نامیده می شود . امر ابـلاغ دادنامـه نیز تابع رعـایت شرایط ذیـل الذکر می باشد که توجه و دقت نظر شما مخاطبان محترم را می طلبد .

پس از امضای دادنامه توسط قاضی صادر کننده آن، دفتر دادگاه موظف است رونوشتی از آن را به تعداد اصحاب دعوا و وکلای آنها تهیه نموده و چنانچه طرفین دعوی حضور دارند به آنان ابلاغ نماید (ابلاغ واقعی) در غیر این صورت اوراق دادنامه به مأمور ابلاغ تسلیم می شود تا امر ابلاغ در اقامتگاه اصحاب دعوا صورت پذیرد. نکته لازم و قابل ذکر در این قسمت آن است که باید بدانید اوراق دادنامه به خود شخص تحویل شده و در صورت عدم حضور وی در اقامتگاه خود، به نزدیکترین فرد تحویل خواهد شد ( ابلاغ قانونی ). تاریخ تحویل این اوراق از سوی مامور ابلاغ، تاریخ ابلاغ محسوب شده و مواعد تجدیدنظر خواهی از این تاریخ محاسبه می شود.

نکته دوم اینکه نحوه ابلاغ دادنامه و رونوشت های آن به ترتیب ذکر شده و برابر مقررات مربوط به ابلاغ برگ دادخواست و سایر اوراق رسمی خواهد بود .

نکته سوم : چنانچه رای دادگاه غیابی بوده و محکوم علیه، مجهول المکان باشد مفاد رای به وسیله درج آگهی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مرکز و یا محلی با هزینه شخص خواهان برای یک بار ابلاغ خواهد شد. تاریخ انتشار آگهی، تاریخ ابلاغ رای محسوب خواهد شد.

نکته چهارم : قبل از آنکه دادنامه به امضای قاضی دادگاه برسد، مدیر و یا اعضای دفتر دادگاه نباید مفاد رای و یا رونوشت آن را به کسی تحویل دهند و در صورت انجام این عمل، مرتکب تخلف شده و در هیات های رسیدگی به تخلفات اداری تحت پیگرد قرار خواهند گرفت .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد