سوگند

یکی دیگر از دلایل اثبات دعوی در محاکم ما اتیان سوگند می باشد. این امر چنان در اذهان همگان جای خوش کرده که فکر می کنند هر پرونده ای را و در هر مرحله ای می توانند موکول به اتیان سوگند نمایند در حالی که این امر تابع شرایطی است که رعایت آن در پرونده ها الزامی است.

اولاً باید بدانید چنانچه در پرونده خود دارای دلایل کافی و محکمه پسندی برای اثبات می باشید فلذا نیازی به اتیان سوگند نبوده و می بایستی برای اثبات آن از طریق دلایل موجود اقدام نمایید. بنابراین زمانی که مثلاً می توانید از شهادت شهود در پرونده خود استفاده نمایید و یا اینکه از طریق انجام تحقیق و معاینه محل به اثبات خواسته خود برسید دیگر نیازی به اتیان سوگند نمی باشد. زمانی از اتیان سوگند بهره ببرید که دارای هیچ دلیل و یا مدرکی دال براثبات دعوی و یا خواسته خود نباشید. به این امر دقت کافی را بنمایید .

در کلیه دعاوی مالی و سایر حقوق الناس از قبیل نکاح، طلاق، رجوع در طلاق، نسب، و وصیت که فاقد دلایل و مدارک معتبر دیگر باشد سوگند شرعی  می تواند ملاک و مستند صدور حکم دادگاه قرار بگیرد.

نکته مهم دیگر آنکه چنانچه شخص خواهان فاقدگواه و بینه واجد شرایط باشد و خوانده منکر ادعای خواهان باشد به تقاضای خواهان، منکر ( خوانده ) ادای سوگند می نماید و به موجب آن ادعای خواهان ساقط می شود و چنانچه خوانده از ادای سوگند امتناع ورزد و سوگند را به خواهان واگذارد، با سوگند خواهان ادعایش اثبات می شود و در صورت امتناع شخص خواهان نیز ادعای وی ساقط شده و حکم صادر می گردد.

بنابراین ترتیب ادای سوگند را فرا بگیرید.

سوگند باید مطابق قرار دادگاه ( دادگاه قرار اتیان سوگند را صادر می نماید ) و با لفظ جلاله والله – بالله – تالله یا نام خدواند متعال به سایر زبانها ادا می گردد و فرقی بین مسلمان و غیر مسلمان در ادای سوگند با نام متعال نخواهد بود.

دادگاه نمی تواند بدون درخواست اصحاب دعوا سوگند دهد و اگر داد اثری بر آن مترتب نمی باشد.

نکته آخر اینکه اتیان سوگند باید در جلسه دادگاه رسیدگی کننده به دعوا انجام شود. در صورتی که ادا کننده سوگند به واسطه عذر موجه نتواند در دادگاه حضور یابد، دادگاه حسب اقتضای مورد، وقت دیگری برای سوگند معین می نماید.

فلذا با توجه به اهمیت موضوع و اینکه تعدادی از پرونده ها به دلیل عدم اطلاع از مفاد اتیان سوگند توسط طرفین دعاوی با مشکلاتی مواجه شده و به نتیجه دلخواه و مورد نظر نیانجامیده  است فلذا دقت و توجه کافی و وافی شما را در این زمینه می طلبد.

پیروز باشید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد