معاینه و تحقیق محلی

یکی دیگر از موارد و دلایل اثبات دعوی در محاکم قضایی، انجام معاینه و تحقیق محلی است و با عنایت به اینکه این مورد نیز داراسی شرایط و نکاتی اساسی است، فلذا دقت و توجه کافی به آن لازم و ضروری به نظر می رسد.

باید بدانید که هر یک از طرفین پرونده می توانند برای اثبات حقانیت خود از دادگاه تقاضای انجام تحقیقات و معاینه محلی نمایند همچنان که دادگاه نیز می تواند رأساً قرار معاینه محل و یا تحقیقات محلی را صادر نماید و وقت و موضوع قرار را به اصحاب دعوا ابلاغ نماید.

اجرای قرار معاینه و یا تحقیق محلی ممکن است توسط یکی از دادرسان دادگاه و یا قاضی تحقیق به عمل آید.

نکته قابل ذکر دیگر در این زمینه آن است که عدم حضور یکی از اصحاب دعوا، مانع از اجرای قرار معاینه محل و تحقیقات محلی نخواهد بود.

در این راستا اطلاعات بدست آمده از انجام تحقیق و معاینه محلی از امارات و دلایل قضایی محسوب گردیده که ممکن است موجب علم قاضی و یا اطمینان قاضی دادگاه و یا مؤثر در آن باشد.

باید بدانید اگر در پرونده خود تقاضای انجام تحقیقات و معاینه محلی نموده اید لکن وسایل اجرای قرار و یا تحقیق محلی ( وسیله رفت و آمد و سایر مواردی که برای موضوع خواسته شده لازم است ) را فراهم ننمایید، این امر از عداد دلایل شما خارج خواهد شد و دادگاه دیگر به این خواسته شما توجهی نخواهد کرد و شما نیز می بایستی نسبت به اثبات دعوی خود از طریق سایر دلایل و مدارک اقدام کنید.

چنانچه برای اثبات دعوی، هیچ دلیل دیگری غیر از معاینه و تحقیق محلی موجود نباشد و شخص خواهان نیز در مهلت تعیین شده نسبت به تهیه وسایل اجرای قرار اقدام نکند و انجام تحقیق و معاینه محل نیز بدون تهیه وسیله اجرای قرار امکان پذیر نباشد و دادگاه نیز نتواند رأی صادر نماید، دادخواست بدوی ابطال شده و در مرحله تجدیدنظر نیز تجدیدنظر خواهی متوقف و رأی دادگاه بدوی به اجرا گذارده خواهد شد.

باید بدانید که صورت جلسه تنظیم شده به امضای اصحاب دعوا و مطلعین حاضر خواهد رسید.

باید بدانید که هر یک از طرفین پرونده می توانند افرادی را برای کسب اطلاع از آنان در محل معرفی و به گواهی آنان تراضی نمایند. در این صورت متصدی انجام تحقیقات اسامی اشخاصی را که اصحاب دعوا انتخاب کرده اند نوشته و به امضای طرفین پرونده می رساند.

نکته آخر اینکه انجام تحقیق و معاینه محل یکی از مهمترین دلایل برای اثبات دعوی به شمار رفته چرا که بازدید از محل و تحقیق از مطلعین حاضرمی تواند اذهان دادگاه را در خواسته مطرح شده کاملاً روشن و بسیاری از حقایق نیز با حضور در محل برای دادگاه مشخص خواهد شد و اطلاعات بدست آمده از این امر نیز می تواند راهکار مناسبی برای صدور رأی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد