سازش و درخواست آن از دادگاه

باید بدانید که هر یک از طرفین پرونده در هر مرحله از دادرسی می توانند دعوی خود را به طریق سازش خاتمه دهند. مبحث سازش و درخواست آن از دادگاه مستلزم رعایت شرایط مندرج در قانون آیین دارسی در امور مدنی است که به شرح ذیل بیان می گردد. هرچند رویه موجود در محاکم قضایی بدین منوال است که سازش در دعاوی خانوادگی بیشتر مورد استفاده قرارمی گیرد اما می توان دامنه شمول آن را گسترش داده و به تمامی دعاوی مطروحه در محاکم تسری داد و از این اختیار قانونی استفاده کرد.

در صورتی که خواهان و یا خواندگان متعدد باشند، هر یک می توانند جداگانه از سایرین با طرف خود سازش نمایند. باید بدانید که سازش بین طرفین دعوی یا در دفاتر اسناد رسمی واقع می شود یا در دادگاه و هم چنین امکان حصول سازش در خارج از دادگاه نیز وجود دارد.

هرگاه سازش در دفاتر اسناد رسمی واقع گردد، دادگاه ختم موضوع ( دعوا ) را به موجب سازش نامه در پرونده مربوطه قید می نماید و اجرای آن تابع مقررات راجع به اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا خواهد بود. ( مفاد سازش نامه اجرا خواهد شد .)

چنانچه سازش در دادگاه واقع شود، موضوع سازش و شرایط آن به ترتیبی که واقع شده، در صورت جلسه دادگاه منعکس و به امضای دادرس و طرفین پرونده خواهد رسید.

هرگاه سازش در خارج از دادگاه به عمل آید و سازش نامه غیر رسمی باشد ( باید بدانید چنانچه سازش در خارج از دادگاه به آید این سازش نامه غیر رسمی است ) طرفین باید در دادگاه حاضر شده و به صحت آن اقرار نمایند. اقرار طرفین در صورت جلسه دادگاه نوشته شده و به امضای دادرس و طرفین خواهد رسید و در صورتی که طرفین پرونده بدون وجود علت و عذر موجه در دادگاه حاضر نشوند، دادگاه بدون توجه به مندرجات سازش نامه، دادرسی را ادامه خواهد داد به عبارتی دیگر سازش نامه مورد توجه دادگاه قرار نخواهد گرفت.

بنابراین به اختلاف های موجود میان 3 حالت فوق الذکر برای انجام سازش بین طرفین پرونده دقت کافی را بنمایید.

1-    سازش در دفاتر اسناد رسمی 2- سازش در دادگاه 3- سازش در خارج از دادگاه

با توجه به اینکه هر یک،  شرایط مخصوص به خود را دارد می بایستی بر اساس شرایط همان قسمت عمل نمود.

باید بدانید که پس از ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوی، به شرح هر یک از موارد ذکر شده، دادگاه رسیدگی را ختم نموده و به جای صدور رأی، مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می نماید. مفاد سازش نامه تنظیم شده نسبت به طرفین و وراث و نمایندگان قانونی آنها نافذ و معتبر است و مانند احکام دادگاهها به موقع به اجرا گذاشته خواهد شد.

هرگاه سازش محقق نشود، تعهدات وگذشت هایی که طرفین هنگام تراضی به سازش به عمل آورده اند لازم الرعایه نخواهد بود.

هر یک از طرفین پرونده در مورد هر ادعایی از دادگاه نخستین به صورت کتبی می تواند درخواست نماید که طرف مقابل او را به سازش دعوت نماید. ترتیب دعوت برای سازش همان است که برای احضار خوانده در قانون مقررگردیده است ولی در دعوتنامه باید قید گردد که طرف برای سازش به دادگاه دعوت می شود.

نکته مهم قابل ذکر دیگر در این قسمت آن است که درخواست سازش با پرداخت هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی و بدون تشریفات مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بنابراین چنانچه زمینه سازش را در پرونده خود مهیا می بینید، این امر را به اطلاع دادگاه برسانید تا طرف مقابل شما برای این امر به دادگاه دعوت شود و سایر اقدامات لازم در این زمینه از سوی دادگاه انجام گردد تا از طولانی شدن پرونده و پرداخت قسمتی از هزینه های دادرسی معاف گردید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد