دعوی مزاحمت و ممانعت از حق

یکی دیگر از دعاوی مطرح در محاکم قضایی، دعوی ممانعت از حق و تقاضای رفع ممانعت از حق می باشد. از آنجایی که احتمال دارد این دعوی با دعوای تصرف عدوانی اشتباه گرفته شود فلذا تعریف دقیق و مرقوم شده در قانون آئین دادرسی در امور مدنی به شرح ماده 159 این می باشد که دقت لازمه در آن اختلاف این دو مبحث را کاملاً آشکار می کند ... تقاضای کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری را بخواهد ...

بنابراین چنانچه کسی مانع استفاده از حقوق قانونی تان در ملک شما گردیده ، به عبارتی دیگر به شما اجازه نمی دهد که مثلاً از زمین کشاورزی و یا ملک مسکونی خود استفاده کنید لکن آن را در تصرف خود نگرفته باشد ممانعت از حق نموده و شماحق دارید نسبت به طرح این دعوی در محاکم اقدام نمایید. دقت نمایید که در دعوی تصرف عدوانی، دیگری علاوه بر ممانعت از حق شما در استفاده از زمین، آن را در تصرف خود نیز نگاهداشته لکن در این دعوی، فقط مانع استفاده از حق شما شده و آن را در تصرف نگرفته است.

خواهان در دعوی ممانعت از حق باید اثبات نماید که موضوع دعوا قبل از خارج شدن ملک از تصرف وی و یا قبل از ممانعت و یا مزاحمت در تصرف و مورد استفاده وی بوده و بدون رضایت او و یا به وسیله غیر قانونی از تصرف وی خارج شده است.

در دعوی ممانعت از حق، ارائه سند مالکیت، دلیل بر سابقه تصرف و استفاده از حق می باشد مگر آنکه طرف مقابل سابقه تصرف و استفاده از حق خود را به طریق دیگری ثابت نماید.

دادگاه در صورتی رأی به نفع خواهان صادر می نماید که به طور مقتضی احراز کند که خوانده، ملک را عدواناً تصرف و یا مزاحمت و ممانعت از حق استفاده خواهان نموده است .

دعوی مزاحمت

تعریف این دعوی از نظر قانون عبارت است از ... دعوایی که به موجب آن متصرف مال غیر منقول درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می نماید که نسبت به متصرفات او مزاحم است بدون اینکه مال را از تصرف متصرف خارج کرده باشد ...

سه دعوی اخیرالذکر ظاهراً با یکدیگر شباهت دارند لکن دقت در عمق هر یک، اختلافات موجود را به وضوح نشان داده و چنانچه هر یک اتفاق افتاد باید نسبت به طرح همان دعوی اقدام نمود.

نکته مشترک در هر سه دعوی فوق، اثبات سابقه تصرف درگذشته می باشد و همان طور که بیان شد وجود سند مالکیت دلیل بر این امر ( سابقه تصرف در گذشته ) محسوب می گردد.

نکته مشترک دیگر در هر سه دعوی فوق، اثبات این امر است که موضوع دعوا بدن رضایت او و یا به وسیله غیر قانونی از تصرف وی خارج شده است.

بابد بدانید چنانچه بعد ازطرح دعوی رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق و محکومیت طرف مقابل شما به رفع تصرف یا ممانعت از حق و اجرای حکم، مجدداً آن را مورد تصرف و یا مزاحمت قرار دهند یا دیگران را به تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت مورد حکم وادار کنند، به مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد