جلب شخص ثالث

چنانچه هر یک از اصحاب دعوا حضور شخص ثالثی را در پرونده خود لازم دانسته به عبارتی دیگر جلب شخص ثالثی را لازم بدانند و قصد اثبات این امر را به دادگاه داشته باشند که فرد دیگری نیز در دعوای مطروحه می بایستی در دادگاه حاضر شود می توانند تا پایان اولین جلسه دادرسی جهات و دلایل مربوطه را اعلام  نموده و ظرف سه روز پس از جلسه با تقدیم دادخواست از دادگاه جلب شخص ثالث را خواستار شوند چه اینکه پرونده در دادگاه نخستین مطرح باشد و یا در دادگاه استان . بنابراین دقت لازم را در این خصوص نموده و مبحث ورود شخص ثالث را با جلب شخص ثالث اشتباه نگرفته و به تفاوتهای موجود دقت نمایید. در جلب شخص ثالث فقط می توانید تا پایان اولین جلسه این امر را به اطلاع دادگاه رسانده و ظرف سه  روز پس از جلسه نیز دادخواست جلب شخص ثالث را تقدیم دادگاه نمایید لکن در دعوای ورود شخص ثالث تا زمانی که دادرسی به پایان نرسیده می توانید به عنوان شخص ثالث وارد پرونده شوید البته در صورت قائل بودن  حقوقی برای خود در دعوای طرفین پرونده. دادخواست جلب شخص ثالث و مدارک پیوست آن نیز به مانند دادخواست ورود شخص ثالث باید به تعداد اصحاب دعوا به علاوه یک نسخه اضافه باشد. به مانند دعوی ورود شخص ثالث چنانچه برای ابلاغ دادخواست و مدارک پیوست آن برای طرفین دعوا مهلت کافی وجود نداشته باشد، دادگاه وقت دادرسی را تغییر داده و به اصحاب دعوا ابلاغ می نماید.

شخص ثالثی که جلب می شود ( به دادگاه فراخوانده می شود ) خوانده محسوب شده و تمام مقررات راجع به خوانده درباره او جاری است. چنانچه بر دادگاه اثبات شود که طرح دعوای جلب شخص ثالث به منظور تأخیر در رسیدگی است می تواند دادخواست جلب را ازدادخواست اصلی جدا نموده و به هر یک جداگانه رسیدگی نماید. بنابراین در در صورت اطمینان از ورود به پرونده و یا جلب شخص ثالث در پرونده به این امر اقدام نمایید تا با مشکلاتی مانند اطاله دادرسی و تحمل هزینه هایی در این زمینه مواجه نشوید. بارها و بارها مشاهده نمودم که شخص ثالثی در پرونده ای دارای حقوقی بوده و از طرح دعوای طرفین پرونده نیز مطلع بوده لکن از اینکه می توانسته به عنوان شخص ثالث وارد پروندهشود و حقوق خود را مطالبه نماید بی خبر بوده و همین عدم آگاهی باعث گردیده که نتواند به حقوق خود دست یابد و بعدها خود مستقلاً نسبت به طرح دعوی اقدام نموده و با گذشت زمان مواجه با مشکلاتی شده است همچنین از اینکه می بایستی شخص ثالثی را وارد پرونده نمایند لکن به دلیل عدم آگاهی از این امر آن را به اطلاع دادگاه نرسانده و یا اینکه ظرف سه روز پس ازپایان اولین جلسه دادگاه، دادخواست جلب شخص ثالث را به دادگاه ارائه نداده اند و بعدها قصد انجام این کار را داشته اند که به دلیل عدم تجویز قانون در این زمان این حق از بین رفته وحقوقشان با مشکلاتی مواجه شده اند.

با مطالعه کامل مطالب فوق الذکر به تفاوت های این دو مبحث ( ورود شخص ثالث و جلبشخص ثالث ) پی ببرید و در موقع لزوم از آنها استقاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد