ورود شخص ثالث

نکته قابل بحث دیگر در قانون آئین دادرسی در امور مدنی ورود شخص ثالث در پرونده ها می باشد. باید بدانید که هرگاه در دعوی اصلی اصحاب دعوا ( طرفین پرونده ای ) برای خود مستقلاً حقی قائل بوده و یا اینکه خودتان را در محق شدن یکی از طرفین دعوا دارای حقوقی می دانید، می توانید تا زمانی که دادرسی به پایان نرسیده به عنوان شخص ثالث وارد پرونده شوید، فرقی نمیکند که دعوا در دادگاه بدوی باشد و یا اینکه مراحل تجدیدنظرخواهی خود را در دادگاه  تجدیدنظر استان می گذراند. نحوه ورود شما به پرونده نیز به این صورت است که باید دادخواست ورود شخص ثالث خود را به دادگاهی که دعوا در آنجا مطرح است تقدیم نموده و منظور خود را به طور صریح در آن اعلام نمایید. فلذا چون به عنوان شخص ثالث وارد پرونده می شوید تحت عنوان ورود شخص ثالث نامگذاری شده است.

نکته مهم دیگر آن است که دادخواست ورود شخص ثالث، رونوشت مدارک و ضمائم آن باید به تعداد اصحـاب دعـوای اصلی بـه علاوه یـک نسخـه اضـافـه بـاشـد و شـرایط دادخـواست اصـلی را از حیث ابطال تمبر، تعین وقت دادرسی، ابلاغ و ... دارا خـواهـد بـود. بعد از وصول داخواست شخص ثالث به دادگاه، وقت رسیدگی به دعوای اصلی به وی نیز ابلاغ خواهد شد و نسخه ای از دادخواست و ضمائم آن برای طرفین دعوای اصلی ارسال می گردد تا درجریان طرح دعوای شخص ثالث قرار گرفته و مدارک پیوست آن را ملاحظه نمایند. چنانچه مهلت کافی برای ابلاغ دادخواست شخص ثالث به طرفین دعوای اصلی وجود نداشته باشد و وقت دادرسی دعوای اصلی نزدیک باشد، به دستور دادگاه وقت دارسی تغییر و به اصحاب دعوا ابلاغ خواهد شد.

بنابراین چنانچه برای خود در دعوای دیگران حقی قائل هستید، باید بدانید که این امر در قانون پیش بینی شده و می توانید آن را به دادگاه اعلام نموده و به حقوق قانونی خود در صورت اثبات آن در دادگاه برسید.

چنانچه بر دادگاه محرز شود که طرح دعوای شخص ثالث به منظور تبانی و یا تأخیر دررسیدگی دعوای اصلی است و یا اینکه رسیدگی به به دعوای اصلی وابسته به دعوای ثالث نمی باشد، دعوای ثالث را از دعوای اصلی جدا نموده و به هر یک جداگانه رسیدگی می نماید. ترتیبات رسیدگی در مورد شخص ثالث در هر مرحله چه نخستین یا تجدیدنظر مطابق مقررات عمومی راجع به آن مرحله است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد