توقیف دادرسی و استرداد دعوا یا دادخواست

در مواردی ممکن است به دلایل بروز اتفاقاتی در جریان دادرسی، دادخواست شما استرداد و یا توقیف گردد بنابراین بهتر است که اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید تا در صورت بروز این مسائل راه چاره را بدانید و خدای ناکرده به دلیل عدم آگاهی از آنها دچار مشکلاتی در پرونده خود نشوید.

هرگاه یکی ازطرفین پرونده فوت نموده و یا محجور شود ( فردی که از دخل و تصرف در اموال خود به دلایلی مانند جنون، ورشکستگی و ... ممنوع گردد یعنی اینکه اجازه نداشته باشد اموال خود را بفروشد، مالی را بخرد یا به اجاره دهد و ... ) و یا اینکه سمت فردی که به موجب آن سمت در دادرسی داخل گردیده مثل وکیل، ولی، قیم و ... از بین برود، دادگاه رسیدگی را به طور موقت متوقف کرده و مراتب را به طرف مقابل اعلام می نماید. پس از تعیین جانشین و درخواست ذی نفع، جریان دادرسی ادامه می یابد مگر آنکه فوت یا حجر یا از بین رفتن سمت یکی از اصحاب دعوا تأثیری نسبت به دیگران نداشته باشد که در این صورت دادرسی نسبت به دیگران ادامه خواهد یافت.

چنانچه یکی از اصحاب دعوا توقیف یا زندانی شده و یا به مأموریت نظامی یا دولتی و یا مسافرت ضروری برود دادرسی متوقف نمی شود اما دادگاه مهلت کافی برای تعیین وکیل به آنان خواهد داد. این نکته را به یاد داشته باشید که در صورت بروز هر یک از موارد فوق دادگاه را مستحضر نمایید تا حقوق تان در پرونده محفوظ بماند .

ترتیب استرداد دعوا و دادخواست به شرح ذیل است که دقت و توجه کامل شما را در این زمینه می طلبد. بارها مشاهده نمودم که افراد، اختلاف بین آنها را درک نکرده و از آنجایی که می توان بعد از صدور یک سری از آرا وگذشت مهلت تجدیدنظر خواهی و قطعیت دادنامه، دوباره به طرح همان دعوی اقدام کرد و بعد از صدور یک سری از آرا و قطعیت دادنامه، دیگر نمی توان نسبت به طرح همان دعوی اقدام کرد لکن اکثریت مردم از این موضـوع بی خبرند و همین عدم آگـاهی باعث گردیده، آنجایی که می توانند طرح دعـوی کنند به خیـال اینکه نمی توانند، اقدام نمی نمایند و آنجایی که نمی توانند طرح دعوی کنند به این امر اقدام نموده و با مشکلاتی مانند گذشت زمان، تحمل هزینه های پرونده و ...  مواجه شده اند.

الف ) هر زمان که خواهان تا اولین جلسه دادگاه، دادخواست خود را مسترد کند یعنی تقاضای مختومه شدن پرونده را نماید چه به صـورت کتبی و چه به صورت شفـاهی در صورت جلسـه دادگاه ، قرار ابطـال دادخواست صـادر می شود. دقت کنید که قرار ابطال صادر می شود، در صورت صدور قرار ابطال داخواست، می توانید مجدداً نسبت به طرح همین دعوی اقدام نمایید.

ب ) اگر خواهان تا زمانی که دادرسی به پایان نرسیده دعوای خود را استردادکند یعنی تقاضای مختومه شده پرونده را نمـاید، در این صورت دادگـاه قرار رد دعـوا صادر می نماید. در صـورت صـدور قرار رد دعـوی، نیز می توانید مجدداً نسبت به طرح همین پرونده اقدام نمایید.

ج ) استرداد دعوا بعد از ختم مذاکرات اصحاب دعوا در موردی امکان پذیر است که یا خوانده دعوی راضی بوده و یا اینکه خواهان از دعوای خود به طورکلی صرف نظرکند. در این صورت دادگاه قرار سقوط دعوا را صادر خواهد کرد. در صورت صدور قرار سقوط دعوا، دیگر نمی توانید نسبت به طرح همین پرونده اقدام نمایید. دقت کنید زمانی که قرار سقوط دعوا صادر شد دیگر نمی توانید همان پرونده را مطرح نمایید. بنابراین دقت لازمه را در خصوص قرارهای صادره فوق بنمایید. ماده 107 ق.آ.د.م

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد