وکالت در دعاوی

هر یک از طرفین دعوی ( خواهان و خوانده ) می توانند تا دو نفر وکیل برای خود انتخاب و معرفی نمایند. یکی از مباحث مهم در قسمت وکالت در دعاوی، اختیارات حاصله از این قرارداد برای شخص وکیل خواهد بود که اکثر موکلان در پرونده ها از اختیارات داده شده به وکیل خود مطلع نیستند و فقط به صرف امضای قرارداد وکالت اقدام نموده و هیچ گونه آگاهی از اختیاراتی که به وکیل خود داده اند ندارند و در مواقعی انتظار انجام امور وکالت از وکیل دارند در حالی که اختیار انجام آن به وکیل محول نگردیده است. بنابراین شخص موکل باید بداندکه حدود اختیارات وکیل تا کدام مرحله از پرونده است و وکیل از کدام مرحله، دیگر دارای اختیـاراتی نمی باشد و خود خواهان باید خود ادامه راه دهد.

وکالت در دادگاهها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است مگر آنکه موکل آن را استثناء کرده باشد و یا وکالت در آن خلاف شرع باشد. اختیارات داده شده به وکیل باید در وکالت نامه ذکر شود.

از آنجاییکه وکالت یکی از عقود جایز است فلذا با عزل از سوی موکل و یا استعفای وکیل در هر مرحله از دادرسی پس از اطلاع دادگاه مربوطه و وکیل معزول، دیگر به عنوان وکیل در پرونده شناخته نخواهد شد. چنانچه به هر دلیلی قصد عزل وکیل خود را دارید می بایستی مراتب را کتباً به دادگاه و شعبه مربوطه اطلاع دهید و تا زمانیکه عزل وکیل به اطلاع او نرسیده است اقدامات ایشان در حدود وکالت مؤثر در حق موکل خواهد بود. در صورتی که وکیل شما استعفای خود را به دادگاه اعلام نموده، دادگاه به شما اخطار می نماید که یا شخصاً و یا توسط وکیل جدید دارسی را تعقیب نمایید و تا مراجعه شما و یا معرفی وکیل جدید، دادرسی حداکثر به مدت یک ماه متوقف می گردد.

باید بدانید حضور وکلا در هنگام محاکمه و دادرسی الزامی است مگر اینکه دارای عذر موجهی باشند که ماده 41 ق.آ.د.م به شرح زیرجهات عذر موجه را ذکر نموده است :

1-   فوت یکی از بستگان نسبی یا سببی تا درجه اول از طبقه دوم2- ابتلا به مرضی که مانع حرکت بوده و یا حرکت مضر تشخیص داده شود3- حوادث قهری از قبیل سیل و یا زلزله که مانع حضور در دادگاه باشد4- وقایع خارج از اختیار وکیل که مانع حضور وی در دادگاه باشد.

 در هر صورت وکیل معذور مکلف است عذر خود را به طور کتبی با ذکر دلایل به محکمه دادرسی ارسال نماید.

در صورتی که وکیل شما همزمان در دو یا چند دادگاه دعوت شود به طوری که جمع بین آنها ممکن نباشد باید بدانید، لازم است در دادگاهی که حضور او را قانون آئین دادرسی کیفری یا سایر قوانین الزامی می داند حاضر شود و به دادگاههای دیگر لایحه بفرستد. باید بدانید زمانیکه در پرونده، وکیل اختیار نمودید مهلت اعتراض به آرای دادگاهها و کلیه مواعد دادرسی از تاریخ ابلاغ به وکیل محسوب خواهد شد و احتمال اینکه اوراق قضایی به شما ابلاغ نگردد وجود دارد. فلذا خود را بی خبر از روال دادرسی نگذاشته و دائماً با وکیل خود در ارتباط باشید و از آخرین تصمیم دادگاه در پرونده خود مطلع باشید. چنانچه به تنهایی روال دادگاه را می گذرانید، اوراق قضایی که به رؤیت شما می رسد را جدی بگیرید و در مواعد تعیین شده در دادگاه حاضرشده وخواسته های دادگاه را به انجام برسانید و چنانچه به هر دلیل قادر به شرکت در جلسه مقرر دادگاه نیستید قبل از موعد با ارسال لایحه ای علت عدم حضور خود را با ذکر ادله آن به دادگاه اطلاع دهید.

بابد بدانید در مواردی که رسیدگی و اتخاذ تصمیم دادگاه نیاز به حضور شما و اخذ توضیح از شما باشد و شما نیز در جلسه مقرر حاضر نشوید و دادگاه نیز بدون توضیح شما قادربه گرفتن تصمیم نباشد دادخواست شما ابطال خواهدشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد