بهای خواسته

خواهان باید به دعوایی که در محکمه مطرح نموده است تمبر ابطال نموده و هزینه دادرسی آن را پرداخت نماید. باید بدانید که دادگاه بدون ابطال تمبر و پرداخت هزینه دادرسی وارد رسیدگی به پرونده نخواهد شد مگر در مواردی که شخص خواهان توانایی پرداخت هزینه دارسی را نداشنه باشد و به عبارتی تقاضای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی ( در خصوص دعوی اعسار و شرایط آن بعداً توضیح داده خواهد شد ) را تقدیم دادگاه نموده باشد. این امر جداگانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در صورت اثبات اعسار خواهان، از پرداخت هزینه دارسی معاف شده و دادگاه وارد رسیدگی به اصل دعوی خواهد شد.

حال آنکه تعیین این مبلغ تابع شرایط مندرج در قانون است. باید بدانید دعاوی حقوقی به دو قسمت اعظم مالی و غیر مالی قابل تقسیم اند. منظور از دعاوی مالی، آن دسته از دعاوی است که قیمت خواسته در زمان تشکیل پرونده مشخص و معلوم است و یا اینکه قابل ارزیابی و تقویم به پول می باشد مانند مطالبه وجه چک ، الزام به انجام تعهدات مندرج در قراردادها و ...

خواسته دعاوی غیر مالی درزمان تشکیل پرونده قابل ارزیابی و تقویم به پول نیست مانند دعاوی تقسیط دیه ، تمکین و ...

بهای خواسته از نظر هزینه دادرسی و امکان تجدید نظر خواهی، مبلغی است که در دادخواست قید شده است مگر اینکه قانون ترتیب دیگری معین نموده باشد.( ماده 61 ق. آ . د. م )

دردعوای چند خواهان که هر یک قسمتی ازکل را مطالبه می نمایند، بهای خواسته مساوی است به حاصل جمع تمام قسمت هایی که مطالبه می شود.

چنانچه بر اساس قانون به دعوی مطروحه خود تمبر ابطال ننمایید و اگر مدعی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی هستید دعوی اعسار خود را به دادگاه تقدیم ننمایید، موجب طولانی شدن دادرسی به جهت رفع نقص موجود خواهید شد و هدف ازایجاد این وبلاگ که راهنمایی شما عزیزان به جهت جلوگیری از این اتلاف وقتها و رسیدگی جامع و کامل به پرونده تان است، محقق نخواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد