آخرین اخبار در رابطه با لایحه آیین دادرسی کیفری

  تهران- ایرنا- رییس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: ایرادات شورای نگهبان از لایحه آیین دادرسی کیفری بزودی در کمیسیون حقوقی بررسی می شود.

ˈاللهیار ملک شاهیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه حقوقی قضایی گروه اجتماعی ایرنا، افزود:

لایحه آیین دادرسی کیفری یکی از لوایح مهمی است که اخیرا در حوزه حقوقی قضایی در مجلس به صورت قانون تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد که قانون بسیار مهم و جزو قوانین مادر است .

وی اظهار داشت:لایحه آیین دادرسی کیفری حدود 700 ماده دارد که شورای نگهبان چند ایراد جزیی از آن گرفت و اعضای کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی در این هفته این ایرادات را رسیدگی و رفع می کنند.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان، قانون آیین دادرسی کیفری را برای بررسی مجدد به این شورا ارسال می کند.

به گزارش ایرنا، لایحه آیین دادرسی کیفری که با اصلاحاتی در پنجم آذر ماه سال جاری به تصویب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس رسیده در در بیست و پنجم دیماه سال جاری توسط شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه با اصلاحات به عمل آمده، نظر شورا به شرح زیر اعلام شد:

- اطلاق صدر ماده 520، درباره اعطای مرخصی نسبت به مواردی که شخص شرعا ˈباید دائماˈ در زندان باشد، خلاف موازین شرع شناخته شد.

تذکرات:

1. در مواد 296، 297، 395 و 426 تفکیک بین تشکیل دادگاه و رسمیت آن از جهت منطق حقوقی قابل توجیه نیست و نیز حضور عضو علی البدل در جلساتی قابل توجیه است که عضو اصلی به تعداد لازم وجود نداشته و یا به جهاتی نتوانند در جلسه دادگاه شرکت نمایند، بنابراین حضورعضوعلی البدل در صورتی که مستشاران به تعداد لازم حضور داشته باشند، منطقی نیست.

2. در ماده 477، عبارت «خلاف بیّن شرع» به «خلاف شرع بیّن» اصلاح شود.

3. نظر به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که اخیراً به تصویب رسیده با این قانون در خصوص صلاحیت محاکم ابهام تعارض وجود دارد، بهتر است این امر مورد توجه قرار گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد