منابع آزمون وکالت

آزمون وکالت، قانون محورترین آزمون حقوقی می باشد. منابع اصلی این آزمون در ادامه مطلب ذکر شده است. توصیه می شود از مطالعه قوانین خاص و آراء وحدت رویه دریغ نفرمایید.

 

منابع آزمون وکالت

آزمون وکالت، قانون محورترین آزمون حقوقی می باشد. منابع اصلی این آزمون در ادامه مطلب ذکر شده است. توصیه می شود از مطالعه قوانین خاص و آراء وحدت رویه دریغ نفرمایید.

 

1) حقوق مدنی

  1. قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، دکتر ناصر کاتوزیان، نشر میزان، آخرین چاپبج-جزوه مدنی دکتر شهبازی
  2. قوانین خاص موجود در کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی و همچنین سایر قوانین خاص جدید
  3. آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور مندرج در سایت
  4.  مجموعه سؤالات طبقه بندی شده حقوق مدنی، دکتر محمدحسین شهبازی، نشر میزان، آخرین چاپ حتما نکات استخراجی از این کتاب را در حاشیه کتاب در نظم حقوقی کنونی یادداشت کنید.

الف: روش پیشنهادی مطالعه برای داوطلبان با سطح متوسط رو به بالا:

حقوق مدنی در آزمون وکالت دارای ضریب 3 می باشد که بسیار تاثیر گذار است و قطعا به همراه درس آ.د.م. بایستی بیشترین زمان مطالعه را به آن اختصاص دهید.

طبق برنامه مطالعه خود ( شخصی یا آزمون آزمایشی موسسات) با کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی شروع کنید، ابتدا ماده قانونی را به "دقت" مطالعه نمایید؛ سپس یادداشت های ذیل هر ماده را با دقت یک بار به طور کامل مطالعه کنید و بار دوم یادداشت ها را مطالعه و یادداشت مهم را علامت گذاری کنید.

اگر ماده مربوطه و یا هر کدام از یادداشت های ذیل مواد را متوجه نشدید "حتما" به جزوه دکتر شهبازی و یا پاسخهای تشریحی انتهای کتاب تست دکتر شهبازی و یا کتب اصلی دکتر کاتوزیان از قبیل اعمال حقوقی، وقایع حقوقی، عقود معین و ... مراجعه و نکته مربوط به آن ماده و یا یادداشت را در حاشیه ماده، تمیز و خوانا بنویسید.

در صورت امکان علاوه بر این شیوه یکبار مبحث مربوط به برنامه خود را نیز از جزوه دکتر شهبازی مطالعه کنید.

ب: روش پیشنهادی مطالعه برای داوطلبان با سطح متوسط رو به پایین:

دوستانی که در اصول اولیه حقوقی و فهم مباحث مختلف اشکال دارند قبل از موارد فوق حتما بایستی یک دوره جزوه دکتر شهبازی، کتاب قواعد عمومی قراردادهای دکتر صفایی، کتاب اشخاص و اموال دکتر صفایی  و مباحث مهم کتب درسهایی از عقود معین دکتر کاتوزیان را مطالعه کنند. و سپس به شیوه مذکور در بالا عمل کنند.

برنامه خود را حتما بصورت مبحثی اجرا کنید نه ساعتی یا صفحه ای.

هدفتان فهم مطلب باشد نه گذراندن 2 ساعت مطالعه.

2) آیین دادرسی مدنی

  1. متن قانون آیین دادرسی مدنی+قانون اجرای احکام+قانون دیوان عدالت اداری (چاپ جدید) ( کتابی تهیه کنید که فضای مناسب جهت حاشیه نویسی داشته باشد.)
  2. دوره 3 جلدی بنیادین آقای دکتر شمس + کتاب ادله اثبات دعوای آقای دکتر شمس
  3. کتاب کمک حافظه ی آیین دادرسی مدنی آقای فلاح( برای دوستان ضعیفتر)
  4. تست: آیین دادرسی مدنی آقای کمالوند،نشر میزان. یا ساده ساز آئین دادرسی مدنی، فرشید فرحناکیان، نشر میزان.

 

ü      روش مطالعه:

طبق برنامه مطالعاتی خود مبحث مربوطه را از کتاب بنیادین دکتر شمس به دقت مطالعه و نکات مربوط به هر ماده را در حاشیه آن ماده در کتاب قانون خود حتما بنویسید.

در حین مطالعه مباحث شبیه به هم مثل طرق فوق العاده شکایت از رای و یا مباحث تامین خواسته و دستور موقت را حتما با یکدیگر تطبیق داده و در قسمت مواد مربوط به هر کدام نکته تطبیقی آن را بنویسید.

پس از مطالعه مباحث مربوطه حتما تست بزنید و نکات استخراجی را در حاشیه مواد بنویسید.

3) حقوق تجارت

  1. کتاب قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی دکتر دمیر چیلی  یا آقای فرشید فرحناکیان
  2. کتاب اسناد تجاری دکتر کاویانی
  3. کتب کلیات و  ورشکستگی دکتر ربیعا اسکینی
  4. بخشهای مربوط به قانون تجارت در قانونهای چهارم و پنجم توسعه
  5. قوانین خاص موجود در کتب در نظم حقوقی کنونی

تذکر: این منابع بر اساس قانون فعلی است و باید مطالعه گردد تا زمانیکه قانون جدید ابلاغ  و اجرایی شود، بدیهی است در صورت اجرایی شدن قانون جدید با فاصله مناسب از آزمون منبع، کتب جدید بر مبنای قانون جدید خواهد بود.

روش مطالعه:

مانند دروس قبلی.مطالعه قانون محور همراه با مراجعه به کتب مرجع و حاشیه نویسی.

تذکر:

ü      توصیه مربوط به حاشیه نویسی مواد را جدی بگیرید، این توصیه هنگام مرور دروس در ملکه کردن نکات در ذهنتان بسیار تاثیرگذار است.

ü      برنامه خود را بصورت مبحثی اجرا کنید و تا فهم کامل از هر مطلب از آن دست نکشید.

ü      در صورت عدم فهم هر مطلبی به کتب مرجع اساتید مراجعه کنید.

ü      مهمترین کتابی که برای آزمون وکالت باید همیشه در کنارتان باشد کتاب قانون مدنی در نظم حقوق کنونی است.

ü      متن قوانین اصلی ترین منبع ازمون وکالت است پس ابتدا بر قوانین مسلط شوید.

ü      در صورت امکان در آزمون آزمایشی یکی از موسسات حقوقی مطرح شرکت کنید.

 

4) حقوق جزا

1. محشای قانون مجازات اسلامی، دکتر ایرج گلدوزیان، نشر مجد، آخرین چاپ (۶۲ ماده اول با زیر نویس ها ـ جرائمی مانند قتل، سرقت ، خیانت در امانت و کلاهبرداری با زیر نویس ها ـ تأکید بر متن مواد بالاخص مواد ۴۹۸ به بعد )

2. ساده ساز حقوق جزای عمومی، دکتر نور محمد صبری، نشر میزان، آخرین چاپ

3. ساده ساز حقوق جزای اختصاصی، دکتر نور محمد صبری، نشر میزان، آخرین چاپ

4. قوانین خاص و آراء وحدت رویه (به خصوص جدیدترین قوانین و آراء)

ü      در صورتی که در حقوق جزای اختصاصی سطح پایینی دارید کتاب 3 جلدی دکتر میرمحمدصادقی را مطالعه نمایید و نکات مربوط به مواد را در کنار آن یادداشت کنید.

ü      در صورتی که در حقوق جزای عمومی صعف دارید کتاب زمینه حقوق جزای عمومی دکتر نوربها و یا کتاب حقوق جزای عمومی دکتر اردبیلی را مطالعه نمایید.

5) آیین دادرسی کیفری

  1. منبع اصلی:

۱. قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب و آئین نامه آن مصوب1373 با اصلاحات و الحاقات بعدی (بهتر است از انتشارات خرسندی: تدوین حمیدرضا کلانتری یا دیدار: تدوین جهانگیر منصور مطالعه گردد.)

۲. قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور کیفری) مصوب1378 با اصلاحات و الحاقات بعدی (بهتر است از انتشارات خرسندی: تدوین حمیدرضا کلانتری یا دیدار: تدوین جهانگیر منصور مطالعه گردد.)

3. آراء وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در زمینه آئین دادرسی کیفری (مندرج در انتهای کتاب ساده ساز آیین دادرسی کیفری - نشر میزان)

۴. قوانین مرتبط دیگر از قبیل قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و دستورالعمل اجرایی آن مصوب1383، مواد مربوط به هیأت منصفه مطبوعات از قانون اصلاح قانون مطبوعات مصوب 1379[1]، قانون دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب1364 با اصلاحات بعدی، قانون تعیین حدود صلاحیت دادسراها و دادگاه‌های نظامی کشور مصوب1373، آئین‌نامه دادسراها و دادگاه‌های ویژه روحانیت مصوب1369 با اصلاحات و الحاقات بعدی، قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387 و ...

۵. آیین دادرسی کیفری،دکتر علی خالقی، نشر شهر دانش (حتما آخرین چاپ تهیه شود.)

  1. منابع کمک آموزشی

1-     ساده ساز آیین دادرسی کیفری، حمیدرضا کلانتری، نشر میزان، آخرین چاپ

  1. نکات بیشتر

1-     حتماً به قوانین ذکر شده در قسمت مقدمه کتاب دکتر خالقی رجوع شود.

2-     قطعا از قوانین و آراء وحدت رویه جدید سوال طرح خواهد شد.

2) اصول فقه

  1. کتاب مبانی استنباط حقوق اسلامی ( اصول فقه) دکتر ابوالحسن محمدی
  2. تست اصول فقه دکتر اسدالله لطفی یا مجموعه سؤالات طبقه بندی شده اصول فقه، دکتر محمد حسین شهبازی، فرزانگان دادآفرین

ü      روش مطالعه:

- این درس دارای ضریب 1 است و نسبت به دروس دیگر اهمیت کمتری دارد اما بیشتر داوطلبان معمولا به سبب عدم مطالعه اصولی در این درس نمره کمی از این درس کسب می کنند و این فرصتی است برای بهترینها که هیچ درسی را رها نمی کنند.

آقای علیخانی در این درس در آزمون تستی 76 درصد و در آزمون تشریحی از 20 نمره، 20 گرفتند، راهکار ساده و عملی برای کسب نمره و درصد بالا در این درس به شرح زیر است:

منبع بسیار خوب این درس کتاب استاد محمدی است، اما شما باید کتب قوانین خود مخصوصا کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی را نیز همیشه در کنار این کتاب داشته باشید، به این صورت که مطالب کتب دکتر محمدی را با تاکید بیشتر بر قسمتهای حقوقی که مثالهای حقوقی بیشتر آمده مطالعه کنید.

تمام موادی که در مثالها چه بطور تشریحی آمده و چه فقط موادی که شماره آن به عنوان مثال ذکر شده در قوانین مربوطه که بیشتر مربوط به قانون مدنی است پیدا کنید و علاوه بر فهم آن، نکته مورد نظر را در کنار مواد بنویسید.

پس از مطالعه هر مبحث تست بزنید و مثالهای بیشتر را نیز به همان ترتیب قبل در کنار مواد قانونی در کتب قوانین خود یادداشت کنید، بدین ترتیب علاوه بر مطالعه اصول فقه در زمان اختصاصی آن در حین مطالعه دروس دیگر نیز مخصوصا درس مدنی مثالهای حقوقی اصول فقه را مرور می کنید.

در ضمن علاوه بر این روش، همیشه در حین مطالعه  متن قوانین دقت کنید و مواد را با مباحث اصول فقه تطبیق دهید و بدین صورت اصول فقه خود را قوی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد