آیا روزه خواری جرم است؟

آیا روزه خواری جرم است؟


درآستانه این ماه مبارک و روزه داری خبرهای از سوی پایگاه های خبری اعلام شدند که از جمله:

-رئیس پلیس اماکن عمومی گیلان تظاهر به روزه داری علنی را جرم دانسته است.

-معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز فرمودندکه، روزه خواری جرم نیست ولی تظاهر به روزه خواری جرم مشهود است و افرادی که به طور علنی در انظار و اماکن عمومی به عملی حرام تظاهر کنند،مجرم محسوب می شوند.

تصمیم گرفتم که با دوستان  به بررسی این جرم بپردازیم و آن را از دیدگاه حقوقی و قانونی استدلال کنیم.

در ابتدا به عمده استنادات قانونی در جرم روزه خواری می توان به ماده 638قانون مجازات اسلامی مصوب 75است اشاره کرد که بیان می دارد:

هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا (74)ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا
(74)ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

آیا میتوان عناصر متشکله جرم را برای این جرم اثبات کرد؟

دکتر میرمحمد صادقی عناصر متشکله جرم را اینگونه تقسیم بندی کردند و بیان کردند که،

هر جرم از سه عنصرقانونی،مادی و روانی تشکیل می شود و برای محکوم شدن متهم به ارتکاب جرم،باید کلیه اجزای این عناصر توسط مرجع تعقیب اثبات شود.

الف-عنصر قانونی

ب-عنصر معنوی که خود متشکل از سه جز می باشد:

1:رفتار فیزیکی که بسته به نوع جرم ،فعل یا ترک فعل است.

2:مجموعه شرایط و اوضاع و احوالی که وجود یا عدم آنها از نظر قانون شرط تحقق جرم می باشد.

3:نتیجه حاصله از رفتار متهم.

ج-عنصر معنوی.


منتظر استدلال شما دوستان هستیم

 


 پینوشت:دوستان اقای بابک مهرآور مطلبی رو تحت این عنوان ارایه دادند که من با اجازه ای که از ایشون گرفتم دیدگاشون رو قرار میدهم.

آیا خوردن و آشامیدن در ماه رمضان در انظار و اماکن عمومی از مصادیق فعل حرام مندرج در ماده ی 638 قانون مجازات اسلامی است ؟

در ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ایران آمده است: "هر کس به‌طور علنی در انظار و اماکن عمومی و
معابر تظاهر به‌ عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق
محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت
عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه ‌شلاق محکوم خواهد شد."

در این ماده «تظاهربه عمل حرام » رامستحق کیفر دانسته .حال باید دید که به گفته ایشان تظاهر به روزه خواری فعلی حرام است ؟
برای پاسخ به قرآن رجوع می کنیم .در آیات 183 تا 185 سوره ی بقره حکم روزه آمده . در دو آیه از این چند آیه مریضان و مسافران از روزه معاف شده اند و در آیه ی 185 که بیان می دارد: یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر به صراحت عدم شدت و سختگیری را نشان می دهد.
بنابراین روزه نگرفتن برای مریض و مسافر و کسانی که توان لازم را ندارند (وعلی الذین یطیقونه فدیة .....)فعل حرامی نیست و به تبع آن تظاهر به آن از مصادیق تظاهر به حرام نیست .بااین توضیح عمل نیروی انتظامی در توقیف متظاهرین به روزه خواری مخالفت صریح با قرآن کریم است .نهایت اینکه اگر روزه خواران از زمره ی ؛مریضان . مسافرین و ناتوانان باشند تعرض به آنان دهن کجی به قرآن و عبارت : یریدالله بکم الیسر ...... است.
ونمی توان از ماده ی 638 قانون مجازات برای ایجاد مزاحمت این گروه استفاده کرد .

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد