احاله در امور کیفری

از نظر قانونی احاله، به معنای انتقال پرونده از یک شعبه به شعبه دیگری جهت رسیدگی می باشد. حال آنکه آیا می توان بعد از ثبت پرونده ای در یک شعبه، آن را از آن شعبه خارج و به شعبه دیگری انتقال داد یا خیر و اینکه آگر امکان انجام آن وجود دارد با چه شرایطی است و همچنین دستور این امر می بایستی توسط چه کسانی صادرگردد موضوع قابل بررسی در این پست است .

نحوه طرح دعاوی در محاکم قضایی

عملکرد دادسرا و دادگاهها

در امور کیفری ، احاله پرونده از حوزه ای به حوزه دیگر یک استان به درخواست رئیس حوزه مبدأ و موافقت شعبه اول دادگاه تجدید نظر همان استان و از حوزه یک استان به استان دیگر به درخواست رئیس حوزه مبدأ و رئیس دیوان عالی کشورصورت می گیرد .

فلذا احاله پرونده بسادگی قابل انجام نیست (نمی توان به هر دلیلی هر پرونده ای را از شعبه خارج و به مرجع دیگر انتقال داد) و موافقت رئیس دادگاه تجدیدنظر استان ( در مورد دو حوزه از یک استان ) و موافقت رئیس دیوان عالی کشور ( در مورد دو حوزه قضایی از دو استان ) امکان پذیر است .

موارد احاله عبارتند از :

الف ) در صورتی که بیشتر متهمین در حوزه دادگاه دیگری اقامت داشته باشند و به همین دلیل دادگاه محل وقوع جرم ( دادگاه صالح ) نتواند به پرونده رسیدگی نماید .

ب ) محل وقوع جرم از دادگاه صالح دور باشد به نحوی که دادگاه دیگر به لحاظ نزدیکتر بودن به محل واقعه، بهتر بتواند رسیدگی نماید .

علاوه بر موارد مذکور در دو ماده فوق، به منظور حفظ نظم و امنیت، هرگاه رئیس قوه قضاییه یا دادستان کل کشور تشخیص دهد پس از موافقت دیوان عالی کشور، پرونده به مرجع قضایی دیگر احاله خواهد شد و کلیه امورات پرونده در مرجع قضایی جدید رسیدگی خواهد شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد