شرایط تقدیم دادخواست

شرایط تقدیم دادخواست

شروع رسیدگی به یک پرونده حقوقی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست به زبان فارسی بر روی برگ های چاپی مخصوص می باشد که حاوی نکات زیر می باشد1- نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن وحتی الامکان شغل خواهان و درصورت تقدیم دادخواست توسط وکیل، مشخصات وی در ستون مربوطه نیز باید درج گردد.2- نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده 3- تعیین خواسته و بهای آن مگرآنکه تعیین قیمت خواسته ممکن نباشد ویا خواسته مالی نباشد 4- ذکر تعهدات و جهاتی که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می داند به صورت واضح و روشن 5- آنچه که خواهان از دادگاه درخواست می دارد 6- ذکر دلیل و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد اعم از نوشتجات و اطلاع مطلعین و ... ( اگر دلیل دعوی شما گواهی گواه است باید اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان به صورت صحیح معین شود) 7- امضای خواهان و در صورت عجز از امضا اثرانگشت او. درصورتی که هریک ازاصحاب دعوا عنوان قیم، متولی، وصی یا مدیریت شرکت و نماینده حقوقی داشته باشد باید در دادخواست ذکر گردد.

به اوراق پیوست دادخواست می بایستی برابر قانون تمبر الصاق شده باشد و دعاوی بدون پرداخت هزینه تمبر و عدم رعایت بندهای 2و3و4و5و6 فوق دادخواست توقیف خواهد شد. در این هنگام شعبه مربوطه نسبت به ارسال اخطاریه رفع نقص با مهلت ده روز پس از رؤیت اقدام می نماید. در صورت رؤیت اخطاریه رفع نقص در مهلت مقرر دردفتر شعبه مربوطه حاضر شده و نسبت به رفع نقص پرونده خود اقدام نمایید و چنانچه از این کار سرباز زنید دادخواست شما به موجب قراری که از طرف مدیر دفتر شعبه مربوطه صادر می گردد رد می شود و این سهل انگاری شما باعث از بین رفتن وقت ، هزینه و مهم تراز همه حقوق تان می گردد . پس اوراق دادگاه را جدی بگیرید.

چنانچه در دادخواست تقدیمی خود محل اقامت خود و یا مشخصات خود را ذکر ننمایید به لحاظ اینکه دادگاه نمی تواند اخطاریه ای را برایتان ارسال کند و نشانی از شما در پرونده موجود نیست دعوی شما رد می شود.

برای جلوگیری از تمام وقایع فوق، در تکمیل برگ دادخواست که اولین و مهم ترین قدم در جهت شروع یک پرونده است دقت لازمه را بنمایید.

اوراق پیوست دادخواست ( رونوشت یا فتوکپی آنان ) باید با اصل آن مطابقت داده شوند به عبارتی مهر برابر اصل داشته باشد، این اوراق باید به تعداد خواندگان به اضافه یک نسخه تهیه و تقدیم شود به این علت که یکسری از اوراق به همراه اخطاریه دادگاه به تک تک خواندگان ابلاغ می شود و یک سری از اوراق نیز در پرونده بایگانی خواهد شد. به عنوان مثال اگر خواندگان 3 نفر هستند کلیه اوراق پیوست دادخواست می بایستی 4 سری تهیه و تقدیم شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد